09 juni 2023

Arcade & Retrocomputing

Retrocomputing is iets waar ik enkele jaren opnieuw mee ben begonnen. Er werd me een oude BBC microcomputer gedoneerd en deze heb ik hersteld en volledig in orde gesteld. Dan was ik begonnen met modules te maken om deze machine wat meer kracht te geven. Met een Raspberry Pi kon ik de kloksnelheid opdrijven en ook had ik toegang tot meer geheugen. Ik heb dan een emulatie floppydisk gemaakt met een Gotek en maakte het ook toegankelijk met SD-kaarten. Het was een plezant project.

Maar ik was in feite meer geïnteresseerd in Commodore Amiga en ben aan het model A4000 geraakt. Deze heb ik ook volledig hersteld en in orde gebracht. Dan heb ik hiervoor ook diverse randapparaten voor ontwikkeld, zoals een draadloos keyboard, netwerk aansluiting, midi interface, enz. Hier beleefde ik veel plezier aan en het nostalgisch gevoel was zeer groot. Ik genoot en geniet nog altijd van deze A4000.


Dan heb ik nog een Amiga 500 op de kop getikt die ik ook volledig in orde heb gezet, maar daar heb ik nog geen randapparatuur voor gemaakt.


Dit leidde me tot emulators, eerst de BBC emulator, dan de Amiga emulatoren en ik was vertrokken voor een lange tijd die zal blijven duren.

Ik begon interesse te krijgen in de techniek van andere micro computers en begon alle soorten van emulatoren uit te testen en leren mee werken. Ondanks ik zelden spellen speel, werd ik hevig gefascineerd door het grote aantal spellen die online te vinden waren. Het is een boeiende wereld om te zien vanwaar we gekomen zijn.

Ik heb in mijn leven zowat elke microcomputer die op de markt was ooit in mijn handen gehad. Maar mijn favoriete machine is en blijft de Commodore, Amiga, alsook de C64 kon ik goed smaken. Ik heb fortuinen uitgegeven aan computers, moest ik al dat geld nu hebben wat ik had besteed, kon ik mee een flinke villa van kopen.

Hier ga ik wat meer over Retro Arcade vertellen en enkele emulatoren toelichten die ik het meest gebruik.

Retro arcade spellen zijn de laatste jaren inderdaad weer populair geworden. Deze spellen zijn gebaseerd op de klassieke arcade-spellen die populair waren in de jaren 70 en 80. Ze worden vaak gekenmerkt door eenvoudige gameplay, kleurrijke graphics en nostalgische geluidseffecten.

Retro arcade spellen zijn vaak ontworpen om te worden gespeeld op speciale arcadekasten met joysticks en knoppen, maar je kunt ze ook op moderne platforms vinden, zoals gameconsoles, pc's en zelfs op mobiele apparaten. Veel van deze spellen zijn beschikbaar als digitale downloads of via emulators, waarmee je de originele arcade-ervaring kunt simuleren.

Populaire retro arcade spellen zijn onder andere Pac-Man, Space Invaders, Donkey Kong, Galaga, Street Fighter II, Tetris en vele anderen. Deze spellen staan bekend om hun eenvoudige maar verslavende gameplay, uitdagende levels en competitieve aspecten.

Wat retro arcade spellen tegenwoordig aantrekkelijk maakt, is de combinatie van nostalgie voor oudere spelers en de toegankelijkheid voor nieuwe generaties. Veel mensen genieten van de eenvoudige, ongecompliceerde gameplay en de retrostijl van deze spellen. Bovendien zijn ze vaak snel te leren, wat ze geschikt maakt voor zowel casual als hardcore gamers.

Daarnaast zijn er ook moderne spellen die teruggrijpen naar de retro arcade-esthetiek en gameplay-elementen in hun ontwerp opnemen. Deze spellen combineren de charme van retro arcade spellen met moderne graphics en audio, waardoor ze een breed publiek aanspreken.

Al met al zijn retro arcade spellen een geliefde vorm van entertainment geworden, zowel voor liefhebbers van nostalgie als voor nieuwe spelers die de unieke charme van deze tijdloze spellen willen ervaren.

Een ander kenmerk van retro arcade spellen is dat ze vaak ontworpen zijn voor korte speelsessies. Ze zijn bedoeld om snel te spelen en kunnen in enkele minuten worden voltooid. Dit maakt ze perfect voor een snelle pauze of om even te ontspannen.

Retro arcade spellen staan bekend om hun uitdagende gameplay. Ze worden vaak steeds moeilijker naarmate je verder komt, waardoor spelers gemotiveerd worden om hun vaardigheden te verbeteren en steeds hogere scores te behalen. Dit heeft geleid tot een sterke competitieve cultuur rondom deze spellen, zowel vroeger in de arcades als nu online.

Veel mensen die opgroeiden in de jaren 70 en 80 hebben sterke nostalgische gevoelens voor retro arcade spellen. Ze herinneren zich de opwinding van het spelen in de arcadehallen, het indrukken van de fysieke knoppen en het delen van highscores met vrienden. Het spelen van retro arcade spellen kan een gevoel van nostalgie en warme herinneringen oproepen.

De eenvoudige, pixelachtige graphics en de kenmerkende geluidseffecten van retro arcade spellen hebben een unieke charme. Hoewel de technologie van vandaag veel geavanceerder is, hebben veel spelers nog steeds een voorliefde voor de visuele en auditieve esthetiek van deze oudere spellen.

Veel retro arcade spellen zijn opnieuw uitgebracht op moderne platforms, waardoor spelers de kans krijgen om ze opnieuw te ontdekken. Dit heeft bijgedragen aan de hernieuwde populariteit van deze spellen. Bovendien zijn er ook nieuwe spellen die de stijl en gameplay van retro arcade spellen nabootsen of erop voortbouwen, waardoor er een hele nieuwe generatie van retro-geïnspireerde spellen is ontstaan.

Retro arcade spellen werden oorspronkelijk gespeeld op speciale arcadekasten die in arcadehallen stonden. Deze kasten hadden een ingebouwd scherm, joysticks en knoppen. Hoewel originele arcadekasten nog steeds beschikbaar zijn, zijn ze meestal te vinden in speciale retro-arcadehallen of bij verzamelaars.

Emulatoren zijn softwareprogramma's die het mogelijk maken om retro arcade spellen op moderne platforms te spelen. Met behulp van emulatoren kun je de originele arcade-ervaring simuleren op je pc, smartphone, gameconsole of zelfs op een Raspberry Pi. Emulatoren booten de originele hardware na en laten je ROM-bestanden (spelbestanden) afspelen.

Veel moderne gameconsoles hebben tegenwoordig retro arcade spellen beschikbaar als digitale downloads. Bijvoorbeeld, de Nintendo Switch heeft de Nintendo eShop waar je klassieke NES- en SNES-spellen kunt vinden. Ook de PlayStation en Xbox hebben verzamelingen van retro spellen beschikbaar gesteld als digitale downloads.

Retro arcade spellen zijn ook populair op pc's. Je kunt emulatoren gebruiken om de originele arcade-ervaring na te bootsen, of je kunt officiële of door fans gemaakte compilaties van retro spellen vinden die speciaal zijn ontworpen om op pc te draaien. Deze spellen zijn vaak beschikbaar op digitale distributieplatforms zoals Steam.

Veel retro arcade spellen zijn ook beschikbaar als mobiele apps voor smartphones en tablets. Deze spellen zijn vaak vereenvoudigde versies van de originele arcadeversies, geoptimaliseerd voor touchscreens. Je kunt ze downloaden via app stores zoals de Apple App Store en Google Play Store.

Er zijn ook speciale consoles op de markt die zijn ontworpen om retro arcade spellen af te spelen. Deze consoles bevatten vaak meerdere ingebouwde spellen en zijn aangesloten op je tv. Voorbeelden hiervan zijn de Atari Flashback- en Sega Genesis Mini-consoles. Je kunt deze goedkoop vinden in Chinese winkels, zoals AliExpress. Maar je moet goed opletten wat je daar koopt, er zit veel rommel tussen.

MAME is een van de bekendste emulatoren voor het spelen van arcadekasten op pc's. Het ondersteunt een breed scala aan arcadehardware en biedt nauwkeurige emulatie van veel klassieke arcade spellen.

RetroArch is een veelzijdige emulator die beschikbaar is op meerdere platforms, waaronder pc, gameconsoles, en mobiele apparaten. Het ondersteunt verschillende emulatorkernen, waaronder die voor arcadekasten, waardoor je retro arcade spellen kunt spelen op verschillende systemen.

FBA is een emulator die zich richt op het emuleren van arcadekasten en consoleplatforms. Het ondersteunt een breed scala aan spellen en is populair onder fans van retro arcade spellen.

MAMEUI is een variant van de MAME-emulator met een gebruiksvriendelijke grafische interface. Het biedt een gemakkelijk te navigeren menu en configuratie-opties, waardoor het een goede keuze is voor beginners.

Dolphin is een emulator die zich richt op het spelen van Nintendo GameCube- en Wii-spellen op pc's. Hoewel het niet specifiek is voor retro arcade spellen, biedt het ondersteuning voor bepaalde arcade spellen die op deze platforms zijn uitgebracht.

Het is belangrijk om te vermelden dat het gebruik van emulatoren om spellen te spelen, kan variëren afhankelijk van de lokale wetten en regelgeving met betrekking tot het bezit en gebruik van ROM-bestanden. Het is altijd raadzaam om alleen ROM's te gebruiken waar je legaal toegang toe hebt, zoals het bezitten van het originele spel of het downloaden van legale ROM's die beschikbaar zijn gesteld door de eigenaar van de auteursrechten.

Hyperspin is een frontend-softwareprogramma dat is ontworpen om een visueel aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke interface te bieden voor het navigeren en spelen van retro arcade spellen op een pc. Het is specifiek ontworpen als een frontend voor emulatoren en biedt een georganiseerde en gepolijste presentatie van je spelcollectie. Ik heb deze Hyperspin onlangs leren kennen en het is mijn favoriet geworden om mijn collectie games onder te brengen. Je kan het eindeloos configureren.

Met Hyperspin kun je een aangepast menu maken met grafische afbeeldingen en video's van de spellen, waardoor je een visuele weergave hebt van je spelbibliotheek. Het programma ondersteunt een breed scala aan emulatoren en consoles, waaronder arcadekasten, consoles zoals NES, SNES, Sega Genesis, en meer.

Hyperspin biedt ook de mogelijkheid om artwork en metadata voor je spellen toe te voegen, zoals boxart, beschrijvingen en scorekaarten. Dit helpt bij het creëren van een rijke en informatieve spelervaring. Bovendien kun je aangepaste thema's en lay-outs gebruiken om de look en feel van de interface aan te passen aan je voorkeuren.

Een belangrijk aspect van Hyperspin is dat het vereist dat je ROM-bestanden en emulatoren handmatig configureert en organiseert. Dit betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor het verzamelen van de juiste ROM's en het correct instellen van de emulatoren. Het kan enige tijd en moeite vergen om Hyperspin volledig te configureren en te optimaliseren voor je spelbibliotheek.

Het gebruik van Hyperspin vereist een redelijke technische kennis en bekendheid met emulatoren en ROM's. Het is vooral populair onder fervente retro gamers en arcade-enthousiastelingen die op zoek zijn naar een uitgebreide en gepersonaliseerde interface voor hun spelcollectie.

Zo ziet momenteel mijn Hyperspin configuratie er uit:

 

RetroArch ondersteunt een breed scala aan emulatorkernen voor verschillende consoles en systemen, zoals NES, SNES, Sega Genesis, PlayStation, Game Boy, en nog veel meer. Deze emulatorkernen worden "cores" genoemd en kunnen worden gedownload en geïnstalleerd vanuit de RetroArch-interface.

RetroArch biedt een aanpasbare gebruikersinterface met verschillende thema's en weergaveopties. Hierdoor kun je de look en feel van de emulator aanpassen aan je voorkeuren.

RetroArch ondersteunt shaders, die visuele filters zijn die kunnen worden toegepast op de weergave van spellen om verschillende effecten en stijlen te creëren. Dit omvat onder andere scanlines, CRT-effecten en pixel shaders.

RetroArch biedt netplay-functionaliteit, waarmee je multiplayer-spellen online kunt spelen met andere RetroArch-gebruikers. Dit stelt je in staat om samen te spelen of tegen anderen te spelen, ongeacht hun locatie.

Save states en rewind-functie: RetroArch maakt gebruik van save states, waarmee je op elk gewenst moment in het spel kunt opslaan en later kunt laden. Daarnaast heeft het ook een rewind-functie waarmee je een korte tijd terug kunt spoelen tijdens het spelen, handig voor het corrigeren van fouten of het overwinnen van moeilijke stukken.

Het gebruik van RetroArch vereist enige technische kennis, aangezien je de juiste emulatorkernen moet downloaden, configureren en ROM-bestanden moet toevoegen om spellen te kunnen spelen. Het kan ook enige tijd en aanpassing vergen om RetroArch optimaal te configureren voor je specifieke systeem en voorkeuren.

Dan hebben we nog EmulationStation die je ongeveer kunt configureren zoals Hyperspin. Het is ook een frontend-softwareprogramma dat wordt gebruikt voor het organiseren en afspelen van emulatoren en het beheren van spelcollecties op een computer of een ander apparaat, zoals een Raspberry Pi. Het biedt een grafische gebruikersinterface waarmee gebruikers toegang krijgen tot verschillende emulators en spellen, en het stelt hen in staat om door hun spelbibliotheken te bladeren, spellen te selecteren en te starten.

Met EmulationStation kun je verschillende emulatoren configureren en integreren, zoals die voor retro-gamingconsoles zoals de Super Nintendo, Sega Genesis, PlayStation, enzovoort. Het stelt gebruikers in staat om ROM's (spelbestanden) te importeren, die vervolgens kunnen worden afgespeeld via de gekoppelde emulators.

Het doel van EmulationStation is om een uniforme en gebruiksvriendelijke interface te bieden voor het spelen van spellen van verschillende consoles op één platform. Het is populair geworden bij retro-gamingliefhebbers die graag oude spellen willen spelen zonder de originele consoles te hoeven bezitten.

Je kunt Retrobat gebruiken die een opgesmukte versie is van EmulationStation. Ondertstaand was wat ik met Retrobat had gedaan.

Dit was een overzichtje over wat ik allemaal gebruik voor de beste Retro spelervaring.

Er is nog veel meer te vinden, het is aan jou om te vinden wat je het beste lijkt.

Het is een leuke bezigheid om alles netjes in een jasje te steken. Op het internet bestaat een reuzegrote community waar je alles kunt vinden. Op vele fora kan je vragen stellen en hulp vragen. Het is aangenamer een Retro spel machine in elkaar te steken, dan het kant en klaar te kopen. Zo kan je alles naar je hand zetten en enkel de leukste spellen voor jezelf uit te kiezen. Het is niet altijd eenvoudig, het is vallen en opstaan, maar eenmaal af, dan heb je voor jaren plezier.

Chris de professor




02 juni 2023

Leven met pijn

Al vele jaren leef ik met pijn door kapotte en versleten gewrichten. Omdat daar weinig of niets aan te doen is, heb ik het aanvaard, dat pijn een onvermijdelijk onderdeel van het leven is. Of het nu gaat om fysieke pijn, zoals een chronische aandoening of een blessure, of om emotionele pijn, zoals verlies of verdriet, we worden allemaal op een bepaald moment in ons leven geconfronteerd met pijn. Hoewel pijn vaak als negatief wordt ervaren, is het mogelijk om ermee te leven en er zelfs sterker uit te komen.

Ik heb dit verslag als pijnpatiënt geschreven om te leren hoe men kan omgaan met pijn en een vervullend leven kan leiden, ondanks de aanwezigheid ervan.

Het eerste belangrijke aspect van leven met pijn is acceptatie. Het is essentieel om de pijn niet te ontkennen of te negeren, maar deze juist te erkennen en te accepteren als een deel van je realiteit. Het kan moeilijk zijn om te accepteren dat je leven anders is dan je had gehoopt of verwacht, maar het vechten tegen de pijn zal alleen maar meer lijden veroorzaken. Door de pijn te accepteren, kun je beginnen met het zoeken naar manieren om ermee om te gaan en je leven aan te passen.

Een andere belangrijke stap is het zoeken naar de juiste medische hulp en behandeling. Of het nu gaat om een bezoek aan een arts, het volgen van een therapie of het gebruik van medicatie, het is belangrijk om professionele hulp te zoeken om de pijn te beheersen en te verlichten. Er zijn tegenwoordig veel verschillende behandelingsmogelijkheden beschikbaar, dus het is de moeite waard om verschillende opties te verkennen en te experimenteren om te ontdekken wat het beste voor jou werkt.

Naast medische hulp kan het ook nuttig zijn om ondersteuning te zoeken bij anderen. Praat met vrienden, familieleden of steungroepen die ook met pijn omgaan. Het delen van ervaringen en het ontvangen van begrip en steun kan een enorme impact hebben op je welzijn. Samen staan we sterker, en het hebben van een supportnetwerk kan je helpen om de uitdagingen van het leven met pijn beter aan te kunnen.

Het is ook belangrijk om je levensstijl aan te passen om met pijn om te gaan. Dit kan onder andere het aanpassen van je dieet, het beoefenen van ontspanningstechnieken zoals meditatie of yoga, het verminderen van stressvolle situaties en het vinden van activiteiten die je vreugde en afleiding bieden. Hoewel deze aanpassingen de pijn niet volledig zullen wegnemen, kunnen ze wel helpen om je algehele welzijn te verbeteren en je veerkracht te vergroten.

Het belangrijk om geduldig en vriendelijk voor jezelf te zijn. Leven met pijn kan moeilijk en frustrerend zijn, en het is normaal om slechte dagen te hebben. Wees niet te hard voor jezelf en gun jezelf rust en hersteltijd wanneer dat nodig is. Vergeet niet dat je meer bent dan je pijn, en dat er nog steeds mogelijkheden zijn om een zinvol en bevredigend leven te leiden, zelfs met pijn.

Een positieve ingesteldheid is van cruciaal belang bij het leven met pijn. Hoewel het begrijpelijk is dat pijn je stemming en perspectief kan beïnvloeden, is het belangrijk om te streven naar een optimistische kijk op het leven. Focus op de dingen waar je nog wel controle over hebt en waar je dankbaar voor kunt zijn. Richt je op activiteiten die je vreugde brengen en je afleiden van de pijn. Door je te richten op positieve aspecten van het leven, kun je de pijn beter beheersen en je algehele welzijn verbeteren.

Daarnaast is het belangrijk om realistische doelen te stellen. Hoewel het misschien niet mogelijk is om je leven precies zo te leiden als je zou willen vanwege de pijn, betekent dit niet dat je helemaal geen doelen kunt hebben. Stel haalbare doelen die passen bij je situatie en mogelijkheden. Dit kunnen kleine dagelijkse doelen zijn of grotere langetermijndoelen. Het nastreven van doelen kan een gevoel van voldoening en richting geven, zelfs als je met pijn leeft.

Daarnaast kan het nuttig zijn om creatieve uitlaatkleppen te vinden. Kunst, schrijven, muziek of andere creatieve bezigheden kunnen niet alleen een uitlaatklep bieden voor emoties en stress, maar kunnen ook helpen om de pijn te verzachten. Het kan een manier zijn om jezelf uit te drukken en een gevoel van voldoening te ervaren, zelfs als je lichamelijk beperkt bent.

Het is ook belangrijk om een gezonde levensstijl te behouden, zelfs met pijn. Dit omvat regelmatige lichaamsbeweging binnen je grenzen, gezonde voeding en voldoende slaap. Hoewel het verleidelijk kan zijn om inactiviteit te zoeken als reactie op pijn, kan dit leiden tot een verslechtering van de algehele conditie en stemming. Luister naar je lichaam en zoek naar manieren om actief te blijven op een niveau dat voor jou haalbaar is.

Wees niet bang om professionele hulp te zoeken als je merkt dat de pijn je dagelijks functioneren en welzijn sterk beïnvloedt. Een psycholoog, therapeut of pijnbeheersingsprogramma kan je helpen bij het ontwikkelen van effectieve strategieën om met pijn om te gaan en je mentale veerkracht te vergroten.

Hoewel leven met pijn uitdagend kan zijn, is het belangrijk om te onthouden dat je niet alleen bent. Er zijn middelen, ondersteuning en strategieën beschikbaar om je te helpen een bevredigend leven te leiden, ondanks de aanwezigheid van pijn. Blijf hoopvol, wees vriendelijk voor jezelf en wees bereid om aanpassingen te maken. Je bent veerkrachtig en in staat om te gedijen, zelfs in moeilijke omstandigheden.

Chris de professor




01 juni 2023

AA & AAA batterijtester

Een lange tijd geleden heb ik een batterijtester gemaakt met een Attiny85. Het werkt perfect en gebruik het nog heel veel. Hieronder vind je het breadboard schema en de code. Voel je vrij om dit na te maken. Al de links voor de library's vind je onderaan.


 Arduino code voor gebruik in de IDE:

______________________________________________

#include <TinyOzOLED.h>
#include <TinyWireM.h>

#define FET 1          // ATtiny Pin 6
#define ADCVOLT A2     // ATtiny Pin 3
#define ADCCURRENT A3  // ATtiny Pin 2

const float FACTOR = 2.2;

int emptyRaw ;
int emptyOld ;
float empty ;
int loadRaw ;
int currRaw ;
float load ;
float curr ;
int emptySum;
int loadSum;

void setup() {
  analogReference(INTERNAL);  

  OzOled.init();

  OzOled.clearDisplay();   
  OzOled.setNormalDisplay();  

  OzOled.sendCommand(0xA1);
  OzOled.sendCommand(0xC8);

  pinMode(FET, OUTPUT);
}

void loop() {

  digitalWrite(FET, LOW);

   do {
    emptyOld = emptyRaw;
    emptyRaw = analogRead(ADCVOLT);
  } while (abs(emptyRaw - emptyOld) > 3);

  emptySum = 0;
  for (int i = 0; i < 10; i++) {
    emptySum = emptySum + analogRead(ADCVOLT);
    delay(1);
  }
  empty = emptySum  / 10230.0 * FACTOR;
  digitalWrite(FET, HIGH);    

  do {
    emptyOld = loadRaw;
    loadRaw = analogRead(ADCVOLT);
  }  while (abs(loadRaw - emptyOld) > 3);

  currRaw = analogRead(ADCCURRENT);
  curr = currRaw * 1.1 / 1023.0;

  loadSum = 0;
  for (int i = 0; i < 10; i++) {
    loadSum = loadSum + analogRead(ADCVOLT);
    delay(1);
  }
  load = loadSum / 10230.0 * FACTOR ;

  digitalWrite(FET, LOW);

  displayOLED();

  delay(500);
}

void displayOLED() {
  char tmp[10];
  dtostrf(empty, 1, 2, tmp);
  OzOled.printBigNumber(tmp, 0, 0, 4);
  dtostrf(load, 1, 2, tmp);
  OzOled.printBigNumber(tmp, 0, 4, 4);
}
  

 ______________________________________________________

Library's:

TinyOzOLED.h

TinyWireM.h 

Het werkt het beste met onderstaande IDE:

Arduino IDE 1.8.19 



Chris de professor

Het geheim van mijn medicijn

Lang heb ik getwijfeld om dit openbaar te maken, het geheim van mijn medicijn.

Het begon allemaal in 1992, toen ik op een rommelmarkt een oude boek vond. Het was in oud Latijn geschreven. Ik heb dat boek voor 100 Belgische frank gekocht, al was het heel erg beschadigd en ontbraken pagina’s. Het papier leek op perkament en de tekst was met de hand geschreven met sierlijke leesbare letters. Er stonden afbeeldingen in van planten. Ondanks de slechte staat was ik gefascineerd om te weten wat er geschreven stond.

Ik ben dan bibliotheken beginnen aflopen, toen hadden we nog geen internet, en heb enkele boeken gevonden die me konden helpen met de vertaling. Ik ben daar weken mee bezig geweest. Helaas ontbraken er te veel pagina’s, maar heb toch een interessant deel van de tekst kunnen vertalen.

Het boek was door een Alchemist geschreven tussen de 10de en 13de eeuw. Het was geen bekende figuur, want ik vind over hem niets terug, de naam die in het boek vermeld stond was Darius.

Volgens de omschrijving zou dit recept dienen om je leven te verlengen. Het was een middel op basis van een distillaat en een 8 tal andere ingrediënten. Veel van die kruiden vond ik niet terug in andere boeken, toen was dit de enige informatiebron.

Ik heb gans het recept vertaald en opgeborgen en dacht er niet meer aan, tot enkele jaren terug dat ik het schriftje terug vond tussen mijn oude papieren. Helaas door mijn echtscheidingen ben ik het originele boek kwijt, mijn ex had veel van mijn gerief weggegooid tijdens de vechtscheiding.

Aan de hand van wat ik genoteerd had destijds, ben ik beginnen te zoeken op het internet en heb de meeste kruiden die in het boek waren besproken, teruggevonden. Ook het recept van dat distillaat heb ik kunnen achterhalen en dit bleek een voorloper van GIN te zijn.

Ik ben ermee aan het experimenteren gegaan en had een drank gemaakt, die ik het medicijn noemde. Ik heb daar mijn eigen draai aan gegeven, want het was mijn smaak niet.

Toen het medicijn klaar was, dronk ik iedere dag daar 2 glazen van aangelengd met tonicwater (Sweppes Light). Ik voelde me vitaler worden. Gans mijn leven heb ik gezondheidsproblemen gehad en door mijn medicijn was ik minder ziek. Maar dan viel me iets op, mijn haar groeide veel sneller, ik was kalend, van voor had ik maar wat dons en had een maancirkel bovenaan van een 8-tal centimeter. Die maancirkel verdween en dat dons werd weer echt haar.

Of dit echt iets te maken had door die samenstelling, weet ik niet, maar dan zou het echt heel erg toevallig zijn dat mijn haar opnieuw groeide. Ik ben er wel gelukkig mee. Gans mijn familie langs vaders zijde waren allemaal kaal of heel erg kalend, en ik ben nu een uitzondering.

Mijn medicijn is niet voor echte medische toepassingen te gebruiken, maar als een lekkere cocktail. En als je daar een voordeel mee doet zoals bij mijn haar, is dit extra meegenomen. Let op, dit is een alcoholische drank en het kan andere schade toebrengen aan je organen.

Hier het recept:

  • Een fles London Dry Gin van 40%
  • 20 kardemom zaadjes
  • 5 zwarte peperbolletjes
  • een mespuntje oregano
  • een salieblaadje
  • 10 jenerverbesjes
  • enkele fenegriek korreltjes
  • een takje Chinese taxillus
  • een stuk gemberwortel
  • 1 citroengras stengel

Bereiding:

Plet de kardemom, zwarte peperbolletjes, jeneverbesjes, fenegriek in een vijzel, het moet niet fijn zijn. Voeg dit en al de rest van de ingrediënten in een grote weckpot of een goed afsluitbare bokaal en overgiet het met 70cl Gin. Laat dit op een donkere en koele plaats minimaal 14 dagen trekken.

Je kan daar ook vruchten aan toevoegen en mee laten trekken. Het is heerlijk met verse aardbeien, passievrucht, pruimen of mango.

Nadat het getrokken is, filter het door een zeef en doe al de ingrediënten terug in de bokaal en overgiet het weer met GIN, zo kan je tot 3x opnieuw aanmaken met dezelfde ingrediënten.

Het vloeistof wat je hebt gezeefd, meng je één derde met 70 cl Gin en je kan per keer 3 flessen medicijn maken.

Je kan dit dan puur drinken of er een Gin Tonic mee maken, dat is volgens jouw smaak.

Geniet van deze cocktail met mate. 

 

Dit recept mag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden, alsook mag daar het label MEDISCH niet opgekleefd worden!

Chris de professor 

10 mei 2023

Opgepakt door de politie

Ik lag op bed een boek te lezen en was bijna in slaap gevallen toen er plotseling hard werd aangebeld. Ik schrok wakker en liep naar de voordeur om te zien wie er voor de deur stond. Toen ik opendeed, stonden er twee mannen voor de deur, beiden gekleed in zwart maatpak. Ze stelden zich voor als agenten van de Belgische veiligheidsdienst en vroegen vriendelijk of ze binnen mochten komen. Ik aarzelde even, maar liet ze uiteindelijk toch binnen.

Toen de twee agenten binnenkwamen, keken ze snel om zich heen en hun blik viel al snel op mijn elektronische apparatuur. Ik had het gevoel dat er iets niet klopte en vroeg wat er aan de hand was. Een van de agenten keek me strak aan en zei: "We hebben informatie dat u betrokken bent bij het project 'Gazilla'. We weten dat u gevaarlijke schema's heeft ontworpen die een bedreiging vormen voor onze nationale veiligheid."

Ik was stomverbaasd en had geen idee waar de agenten het over hadden. Ik had nog nooit gehoord van het project 'Gazilla' en wist zeker dat ik nooit iets had ontworpen dat een bedreiging zou kunnen vormen voor de nationale veiligheid. Toch bleven de agenten aandringen en begonnen ze me te ondervragen over mijn betrokkenheid bij het project.

Ik bleef ontkennen dat ik iets met het project te maken had en vroeg om bewijs. Een van de agenten haalde zijn tablet tevoorschijn en toonde me een aantal elektronische schema's. Ik keek er aandachtig naar en herkende ze als ontwerpen van pulslaser wapens. De agenten beweerden dat deze schema's van mijn hand waren en dat ik hiermee een ernstige misdaad had begaan.

Ik raakte in paniek en begon me af te vragen hoe deze schema's onder mijn naam konden zijn verspreid. Ik vroeg de agenten om meer informatie, maar ze bleven dreigen met levenslange gevangenisstraf als ik niet zou bekennen dat ik de ontwerpen had gemaakt.

Plotseling nam een van de agenten een wapen uit zijn zak en de andere haalde handboeien tevoorschijn. "Draai u om", beval de agent en hij deed me de handboeien om. Ik was doodsbang en smeekte hen om me te vertellen wat er aan de hand was. Maar de agenten waren onverbiddelijk en namen me mee naar het politiebureau.

Eenmaal daar werd ik verhoord en opgesloten in een cel. Ik voelde me totaal machteloos en had geen idee hoe ik mezelf uit deze situatie kon redden. Ik begon zelfs te twijfelen aan mijn eigen onschuld, omdat de agenten zo zeker waren van hun zaak. Ik werd moe in die cel en viel in slaap.

 


Maar toen ik terug wakker werd, realiseerde ik me dat het allemaal een nare droom was geweest tijdens mijn middagdutje.

Ik heb veel rare dromen, maar schrijf ze zelden op, doch deze droom blijft me bij omdat ik die elektronische schema's nog steeds voor mijn ogen zie en die waren heel speciaal. Ik zal ze proberen te reconstrueren om te bekijken of het wel degelijk zo gevaarlijk blijkt te zijn zoals in die droom.

20 maart 2023

Project RGB Matrix - ESP versie

 ESP32 + P3 ADAFRUIT RGB Matrix display 

In mijn vorige post was ik aan het experimenteren met een Raspberry Pi om dit Matrix paneel aan te sluiten. Maar ik voelde me mij daar niet goed bij omdat ik de laatste tijd meer met Arduino's bezig ben. Het programmeren met Arduino ligt me beter, ken het systeem heel goed en is gemakkelijker voor mij om software te schrijven voor iets aan te sturen.

De ESP32 behoort tot de Arduino klasse en is een krachtige microcontroller en system-on-chip (SoC) die veel wordt gebruikt op het gebied van embedded systemen en IoT (Internet of Things) ontwikkeling. Hij is ontwikkeld door Espressif Systems, een Chinees bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van draadloze communicatiechips en -modules met een laag vermogen.

De ESP32 is gebaseerd op de Xtensa LX6 microprocessor, die twee kernen heeft die tot 240 MHz kunnen draaien. Hij bevat ook een reeks on-chip randapparatuur, zoals Wi-Fi en Bluetooth connectiviteit, digitaal-naar-analoog converters (DAC's), analoog-naar-digitaal converters (ADC's), aanraaksensoren en meer.

Zijn lage stroomverbruik en kleine vormfactor maken het een populaire keuze voor apparaten op batterijen, en zijn ingebouwde draadloze connectiviteitsopties maken het gemakkelijk om verbinding te maken met andere apparaten of het internet.

Zoals de standaard Arduino, bestaat ook de ESP32 uit verschillende modellen. De pinout kan heel verschillend zijn en zelfs de gebruikte code kan afwijkend zijn. Ik gebruik voor mijn projecten DEVKIT1 en WROOM. Ik heb al andere types gehad, maar voor mijn toepassingen blijf ik bij de bovenstaande twee.
 







 

Op het internet vind ik veel democode voor andere types van ESP32, maar niet voor wat ik in huis heb. Na veel ESP32 bijbels te hebben gelezen ben ik er toch aan uit geraakt om mijn versies te gebruiken, al was het niet simpel.

Hier zal ik beschrijven hoe ik te werk ben gegaan en hoe je vrijwel op elke ESP32 die P3 Adafruit RGB 64x64 led Matrixen kunt op aansluiten en te programmeren.

Update 21 maart 2023 7:45

RGB LED Matrix panelen heb je in allerlei groottes en pixeldichtheid. Je kunt ze overal kopen en de prijzen liggen soms ver uit elkaar. Bij AliExpress worden ze goedkoop aangeboden, maar die zijn niet bruikbaar in dit project. De meesten van deze matrix panelen aldaar zijn gemaakt met goedkopere andere soorten chips en led's en de comptabiliteit laat soms te wensen over.
Mijn project is met een Adafruit,  64x64 RGB LED Matrix - 3mm Pitch. Een stevig paneel met gelijkmatige 4096 led's en goede helderheid.

               https://www.adafruit.com/product/4732

Dan heb je nog bij sommige matrixen het probleem dat de aansluitconnector niet is gestandaardiseerd. Een HUB75 durft soms afwijkende aansluitingen hebben.
Bij Matrixen van 32x64 is het anders dan bij de 64x64 versies, maar sommige Chinese versies van 64x64 Matrixen hebben de aansluiting zoals de 32x64 modellen en daar bestaan er dan ook weer afwijkingen van. Het is een soep met balletjes.
Op onderstaande afbeelding zijn de 2 meestgebruikte HUB75 aansluitpunten te zien. Voor dit Adafruit 64x64 RGB Matrix is het HUB75E.

Dan is er het probleem van de library's. Er zijn tientallen die zulke panelen kunnen aansturen, maar voor deze Adafruit RGB Matrix vind ik de library van mrfaptastic het beste. Deze vind je hier: 

https://github.com/mrfaptastic/ESP32-HUB75-MatrixPanel-DMA

 Ik had alle aansluitingen gesoldeerd


maar toen zag ik dat ik dit voor de verkeerde HUB75 had gedaan, dus weer afbreken en opnieuw doen

Tenslotte is alles goedgekomen


Hieronder heb je de aansluitcodes voor de HUB75E. Let wel op, dit zijn de standaardaansluitingen om met
mrfaptastic library te werken. Ze staan echter wel verkeerd vermeld op de website. Ook als je code van iemand anders wil gebruiken, moet je de code aanpassen naar deze aansluitingen. 

De voeding moet minimaal 4 ampère bij 5 volt bedragen. Deze sluit je aan via de dikke bedrading op het paneel en aan de ESP32, zoals op onderstaande afbeeldingen:




Hoe je de ESP32 moet programmeren en library's moet toevoegen laat ik hier achterwege. Hiervoor zijn voldoende instructies te vinden op het internet.

Zodra alles correct is aangesloten, kan je het testen met deze korte ESP32 code, die je met de Arduino IDE kunt opladen.

 // Code start hier >----------------------------------------------------------------------------

 
// Een testcode om te zien of alles goed is aangesloten
// door Chris de professor
//
#include <ESP32-HUB75-MatrixPanel-I2S-DMA.h>

#define PANEL_RES_X 64     
#define PANEL_RES_Y 64     
#define PANEL_CHAIN 1      
 
MatrixPanel_I2S_DMA *dma_display = nullptr;

uint16_t ZWART = dma_display->color565(0, 0, 0);
uint16_t WIT = dma_display->color565(255, 255, 255);
uint16_t ROOD = dma_display->color565(255, 0, 0);
uint16_t GROEN = dma_display->color565(0, 255, 0);
uint16_t BLAUW = dma_display->color565(0, 0, 255);

uint16_t colorWheel(uint8_t pos) {
  if(pos < 85) {
    return dma_display->color565(pos * 3, 255 - pos * 3, 0);
  } else if(pos < 170) {
    pos -= 85;
    return dma_display->color565(255 - pos * 3, 0, pos * 3);
  } else {
    pos -= 170;
    return dma_display->color565(0, pos * 3, 255 - pos * 3);
  }
}

void drawText(int colorWheelOffset)
{
  dma_display->setTextSize(1);     
  dma_display->setTextWrap(false);
  dma_display->setCursor(8, 0);    
  uint8_t w = 0;
  const char *str = "Chris de";
  for (w=0; w<strlen(str); w++) {
  dma_display->setTextColor(colorWheel((w*8)+colorWheelOffset));
  dma_display->print(str[w]);
  }
  dma_display->setTextSize(1);     
  dma_display->setTextWrap(false);
  dma_display->setCursor(5, 10);   
  const char *str1 = "professor";
  for (w=0; w<strlen(str1); w++) {
  dma_display->setTextColor(colorWheel((w*64)+colorWheelOffset));
  dma_display->print(str1[w]);
  }
  dma_display->setTextSize(2);
  dma_display->setCursor(8,24);
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(0,8,15));
  dma_display->print('T');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(15,4,0));
  dma_display->print('E');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(15,15,0));
  dma_display->print('S');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(8,15,0));
  dma_display->print('T');
 
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(0,15,15));
  dma_display->setTextSize(1);
  dma_display->setCursor(14,40);
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(8,0,0));
  dma_display->print('M');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(15,12,8));
  dma_display->print('A');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(8,0,15));
  dma_display->print('T');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(15,15,0));
  dma_display->print('R');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(8,15,15));
  dma_display->print('I');
  dma_display->setTextColor(dma_display->color444(25,8,25));
  dma_display->print('X');
  dma_display->setTextSize(1);   
  dma_display->setTextWrap(false);
  dma_display->setCursor(6, 52);    
  const char *str2 = "GESLAAGD!";
  for (w=0; w<strlen(str2); w++) {
  dma_display->setTextColor(colorWheel((w*64)+colorWheelOffset));
  dma_display->print(str2[w]);
  }

}

void setup() {
 
  HUB75_I2S_CFG mxconfig(
    PANEL_RES_X,   
    PANEL_RES_Y,   
    PANEL_CHAIN   
  );

  mxconfig.gpio.e = 18;
  mxconfig.clkphase = false;

  dma_display = new MatrixPanel_I2S_DMA(mxconfig);
  dma_display->begin();
  dma_display->setBrightness8(90); //0-255
  dma_display->clearScreen();

  dma_display->fillScreen(dma_display->color444(0, 0, 0));

}

uint8_t wheelval = 0;
void loop() {

    drawText(wheelval);
    wheelval +=1;

    delay(20);

 }

//Code eindigt hier<----------------------------------------------------------------------------------------- 

Dit zou het resultaat moeten zijn als alles correct is aangesloten:

 
 
Wil je enkele leuke klokken uitproberen op dit systeem, surf naar: 

https://github.com/jnthas/clockwise 

en volg de instructies. Je kan deze volautomatisch programmeren en werkt met Google Chrome en  Microsoft Edge.

Pacman Klok


 

Meer vragen? Ga naar Twitter en vraag maar op:https://twitter.com/chrisnovitsj


Chris de professor

11 maart 2023

Project RGB LED Matrix

 Project RGB LED Matrix

Dit project zal niet gemakkelijk zijn omdat ik totaal geen ervaring heb bij het aansturen van zo'n 4096 RGB LED Matrix. Het werkt totaal anders dan de Matrixen die ik gewoon ben. Eerst alles solderen en monteren en daarna komt het programmeerwerk.

Wat ik daar wil mee maken, daar ben ik er nog niet aan uit, heb verschillende ideeën, maar door de complexiteit hiervan moet ik uitzoeken welk idee haalbaar is.

Deze blog wordt regelmatig aangevuld en je zult kunnen lezen of ik zal slagen of falen. Ik hoop alvast op het eerste. Ik heb al de nodige opzoekingen gedaan en ik kan alvast vertellen dat dit niet zo simpel is.

Dit zijn de basis onderdelen waarmee ik het project zal starten 🠯

Update 11 maart 2023 - 10:40

Het Adafruit matrixbordje heb ik gesoldeerd. Door de pijn ging het wat moeizaam, maar is me gelukt. Mijn ongeneeslijke ziekte zit me soms in de weg om alles vlot en perfect te doen, maar ik plooi niet 😉 Klik hieronder op het filmpje 🠯


 Update 11 maart 2023 - 11:25

De drivers geïnstalleerd, maar de demo draait niet zoals het moet, dus uitvlooien wat er fout is, zie het filmpje, op het einde de demo 🠯

 Update 11 maart 2023 - 12:05

De code aangepast voor mijn display, er zijn diverse soorten en ieder model heeft zo zijn instellingen. Het is wat verwarrend, maar ik kan de demo laten lopen. Zoals ik eerder had aangehaald, het is niet simpel en zal nog veel moeten leren voor ik zelf een project met deze Matrix zal kunnen maken, maar het zit er goed uit, maar via de camera zijn de kleuren niet optimaal, ik zie mooie heldere kleuren zonder enige storing. Zie het filmpje 🠯


 Update 11 maart 2023 - 20:19

Ik heb al gevloekt, het is serieus ingewikkeld. Tegen dat ik al de instructies zal kennen, denk ik dat we al aan Kerstmis zullen zitten. Nu is het me gelukt om op deze LED Matrix mijn foto te zetten. Beetje bij beetje kom ik er wel. Studeren tot ik erbij neerval.

Update 12 maart 2023 - 12:20

Ik begin dit systeem goed te kennen, het is veel studeerwerk maar het lukt al aardig. Gelukkig kon ik al redelijk goed programmeren in C++ en zo een voorsprong heb. Ik had eerst in Python geprobeerd, maar dat ligt me niet meer, hoewel ik vroeger vrijwel alles in Python had geprogrammeerd. Nu heb ik de gegevens van Twitter in kunnen verwerken, zodat ik zie hoeveel volgers ik heb. Dit is als test, want ik zal met dit Matrixpaneel iets veel nuttiger maken. Maar het is zondag vandaag en ruim de boel op en ga ontspannen een filmpje kijken.

Morgen doe ik eerst wat verder aan de montage, zodat alles mooi aan elkaar vast zal zitten, nu is het een rommeltje.

Update 13 maart 2023 - 18:25

Vandaag het één en het ander geprogrammeerd en alles lijkt goed te gaan. Hier en daar wel een foutje, maar dat haal ik er wel uit. Ik heb ondertussen voetjes en houder voor de Raspberry Pi geprint en al de bedrading zo netjes mogelijk gemonteerd. Ook een extra knop gemaakt om dit paneel op de correcte manier te kunnen afsluiten.

Hier nieuwe foto's van achterzijde en voorzijde.


Zoals je kunt zien op de onderste foto, dan kan je al weten welke weg ik zal opgaan. Dit doe ik enkel om alles te kunnen leren, dat paneeltje zal in de toekomst een heel andere bestemming krijgen.

Update 14 maart 2023 - 11:42 

Het eerste project is bijna klaar, het display werkt prima, het wordt een klein spelletjes systeem als leerstof voor mijn komend groot project met deze matrix. Nu ga ik een spelcontroller bouwen met een Pro Micro met Atmega32U4 Processor dat werkt op dit systeem. Alsook zal ik een kastje ontwerpen en printen met de benodigde knoppen.


Nog een klein beetje programmeren en dan grondig testen. Het eindresultaat zal ik filmen. 

 Update 14 maart 2023 - 17:55

Niet veel gedaan vandaag, ik had weer pijnaanvallen en moest plat gaan liggen. Maar heb alsnog gewerkt aan de controller. Beetje bij beetje komt het wel in orde 😌

In dit filmpje verzaag ik op een klungelachtige manier het Vero bord en soldeer de tactische knoppen en stel mijn  3D ontwerp van de behuizing van de controller voor. 

Update 15 maart 2023 - 11:50

Project slaat wat tegen. Door een pijnscheut liet ik de nieuw gemaakte controller uit mijn handen vallen en verloor mijn evenwicht en kwam er met mijn voet op te staan. Kastje gebroken en heb het verder moeten afbreken, ik had het goed dichtgekleefd. Nu een nieuw doosje printen en voorzichtiger zijn... 

Vandaag heb ik last van de wet van Murphy, alles slaat zowat tegen...

Update 15 maart 2023 - 15:52

Het is zo goed als af en heb veel geleerd en dat was de bedoeling. Ik heb beide manieren van programmeertalen getest Python en C++, C++ lag me het best, dus hiermee ben ik verder gegaan. Het zijn geen gemakkelijke panelen om te programmeren, gewone RGB Matrixen met WS2812b zijn veel gemakkelijker. Maar ik heb het nu goed onder de vingers en kan nu verder programmeren. Dit ga ik afbreken nadat ik eerst enkele demonstraties aan vrienden zal geven en dan begin ik hiermee een speciaal meettoestel te bouwen.

Het was een leuke bezigheid, maar heb ook wel ferm gevloekt op sommige momenten. De spelcontroller krijg ik niet goed werkend, ondanks alle code juist is. Er zal ergens een verborgen conflict zitten, maar ik heb nu andere zaken aan mijn hoofd en dit is niet belangrijk. Deze 4096 led's bevattende Matrix was de hoofdzaak om deze werkend te krijgen. 

Hieronder een korte demo. Helaas is de kwaliteit van het filmpje slecht en had geen zin om het opnieuw te maken. In het echt zijn de kleuren mooi scherp en helder. Let niet op mijn stotteren in het filmpje, ik zit verdomd weer met veel pijn. De medicijnen slaan niet goed aan.

Ik hoop dat ik jullie interesse heb gewekt om ook eens zo'n Matrix uit te proberen en zal graag jullie ondervindingen aanhoren.

Panelen zijn verkrijgbaar bij Adafruit:  https://www.adafruit.com/product/4732

De controller heb ik gekocht bij Kiwi-Elektronics: https://www.kiwi-electronics.com/en/adafruit-rgb-matrix-hat-plus-rtc-for-raspberry-pi-mini-kit-1650

En ik heb een Raspberry Pi gebruikt die ik nog in stock had. En als voeding heb ik een ruisvrije 12V-6A benuttigd.

 

 THE END


Chris de professor

08 maart 2023

Laptopperikelen

Probleemgeval: ASUS K735SV

 Lees de updates onderaan!

Ik ben begonnen om een laptop ASUS K73SV te herstellen en dit is het grootste probleemgeval wat ik in mijn lange carrière ben tegengekomen.

Problemen: laptop start zeer slecht op en komt in een lus te zitten.

Na inspectie en wat testen, kwam ik tot conclusie dat de harddisk totaal versleten was, ontelbare harde sectorfouten.

Na een test van het RAM-geheugen stelde ik corruptie vast in de geheugencellen.

Ik heb de harddisk vervangen door een nieuwe SSD en 8GB nieuwe ram gestoken.

Na het opnieuw installeren van Windows 10 zijn er fouten met de drivers voor de Intel HDGRAPHICS 3000 beeldkaart. Deze wordt gedeeld met een Nvidia GT-540M. De Nvidia kan ik niet als master instellen en de Intel kan niet uitgeschakeld worden. 

Alle mogelijke drivers geprobeerd, doch ik krijg het beeld maar maximum op 1024x768 en werkt tergend traag.

Ik probeer nu de oude harddisk te herstellen, maar de schade is heel erg. Ik heb alleen de drivers van die harddisk nodig en als het me lukt om deze af te halen, dan kan ik verder. De harddisk is nu al 20 uur aan het proberen, maar er is weinig hoop.

Ik zoek verder voor een oplossing en ik heb hoop dat ik het zal vinden. Onmogelijk staat niet in mijn woordenboek 😉

Update:  

6 maart 2023 12:20

Drivers en nog wat ander rommel van de kapotte harddisk kunnen redden. Helaas gemerkt dat die oude kapotte harddisk vol met virussen zat, die heb ik eerst moeten vernietigen. Nu kan ik verder om een nieuwe Windows op die SSD te zetten. Zal ik nu slagen?  

6 maart 2023 13:50

Hoera het is me gelukt, doch na een update van Windows 10 was het weer naar de knoppen. Nu moet ik zoeken hoe ik de update van de drivers kan tegenhouden, Windows maakt er een zootje van. Het wordt weer een werk van vele uren. Ik beleef er wel plezier aan, maar mijn moed begin in mijn schoenen te zakken. Ik geef niet op met dit stuk ongeluk 😄

6 maart 2023 15:10

Volledig opnieuw beginnen. Na veel opzoekwerk en honderden pagina's te hebben gelezen, heeft iedereen problemen met die laptop met Window 10. Het was een fantastische machine in 2011 en Windows 7 draait er perfect op, maar helaas na verloop van tijden zijn de drivers steeds verder geëvolueerd en die Asus wil dit niet meer slikken. Nu ben ik bezig met eerst opnieuw Windows 7 op dat ongeluksding te zetten en doe dan een upgrade met een oude versie van Windows 10 en voorkom dat het de drivers zal updaten. Ik ben bezig een script te schrijven die deze computer optimaal zal houden voor zijn levenstijd.

Ik hoop dat ik niet zal falen in mijn opdracht, anders is mijn reputatie van alles oplosser naar de vaantjes 😂

6 maart 2023 15:45

De laptop is nu perfect geïnstalleerd. Ik heb weliswaar een oudere versie van Windows 10 moeten gebruiken, maar alles lijkt goed te zijn. Ik heb een script geschreven dat bij update de drivers niet worden veranderd, want dan begint de miserie, je kan het niet terugdraaien.

Ik ga het nu zeer grondig uittesten en dan moet dat ding zo vlug mogelijk van onder mijn ogen, was me dat een ramptoestel 😆

Maar wat kan je verlangen van een stukje voorvaderse antiek, maar soit, al mijn moeite is niet voor niets geweest en heb er veel uit kunnen leren. 

6 maart 2023 17:15

The End 😊 De computer werkt nu perfect met Windows 10. Alle updates werken, uitgezonderd voor de beeldkaarten, want de updates hiervoor geven extreme problemen.

Het was een koppig beestje, maar ik ben nog koppiger. Snel opgeven is niet mijn ding, ik sterf liever dan te falen met zoiets.

Nu hopen dat ze daar niet zoals voorheen Norton Antivirus opzetten, dan is de boel op de kortste tijd weer verprutst. Ik raad ze de standaard Windows 10 beveiliging aan met als extra MalwareBytes Antimalware, dan zitten ze beter beveiligd dan die Norton troep.

Dat ding heeft het lang volgehouden, van 2011 tot nu. De harddisk en ram geheugen die hebben uiteindelijk begeven, maar de rest lijkt me allemaal nog in orde. Ik heb alle hardware grondig nagekeken en als ze daar niet veel aan prutsen, kan dit ding nog een tijdje mee.


 



Dit wordt niet meer vervolgd!

 

Chris de professor

Vrouwmishandeling

Er werd hard op mijn voordeur gebonkt. Ik lag nog te slapen en zag dat het even over vijf uur in de ochtend was. Ik hoorde roepen: “Politie,...