08 maart 2023

Laptopperikelen

Probleemgeval: ASUS K735SV

 Lees de updates onderaan!

Ik ben begonnen om een laptop ASUS K73SV te herstellen en dit is het grootste probleemgeval wat ik in mijn lange carrière ben tegengekomen.

Problemen: laptop start zeer slecht op en komt in een lus te zitten.

Na inspectie en wat testen, kwam ik tot conclusie dat de harddisk totaal versleten was, ontelbare harde sectorfouten.

Na een test van het RAM-geheugen stelde ik corruptie vast in de geheugencellen.

Ik heb de harddisk vervangen door een nieuwe SSD en 8GB nieuwe ram gestoken.

Na het opnieuw installeren van Windows 10 zijn er fouten met de drivers voor de Intel HDGRAPHICS 3000 beeldkaart. Deze wordt gedeeld met een Nvidia GT-540M. De Nvidia kan ik niet als master instellen en de Intel kan niet uitgeschakeld worden. 

Alle mogelijke drivers geprobeerd, doch ik krijg het beeld maar maximum op 1024x768 en werkt tergend traag.

Ik probeer nu de oude harddisk te herstellen, maar de schade is heel erg. Ik heb alleen de drivers van die harddisk nodig en als het me lukt om deze af te halen, dan kan ik verder. De harddisk is nu al 20 uur aan het proberen, maar er is weinig hoop.

Ik zoek verder voor een oplossing en ik heb hoop dat ik het zal vinden. Onmogelijk staat niet in mijn woordenboek 😉

Update:  

6 maart 2023 12:20

Drivers en nog wat ander rommel van de kapotte harddisk kunnen redden. Helaas gemerkt dat die oude kapotte harddisk vol met virussen zat, die heb ik eerst moeten vernietigen. Nu kan ik verder om een nieuwe Windows op die SSD te zetten. Zal ik nu slagen?  

6 maart 2023 13:50

Hoera het is me gelukt, doch na een update van Windows 10 was het weer naar de knoppen. Nu moet ik zoeken hoe ik de update van de drivers kan tegenhouden, Windows maakt er een zootje van. Het wordt weer een werk van vele uren. Ik beleef er wel plezier aan, maar mijn moed begin in mijn schoenen te zakken. Ik geef niet op met dit stuk ongeluk 😄

6 maart 2023 15:10

Volledig opnieuw beginnen. Na veel opzoekwerk en honderden pagina's te hebben gelezen, heeft iedereen problemen met die laptop met Window 10. Het was een fantastische machine in 2011 en Windows 7 draait er perfect op, maar helaas na verloop van tijden zijn de drivers steeds verder geëvolueerd en die Asus wil dit niet meer slikken. Nu ben ik bezig met eerst opnieuw Windows 7 op dat ongeluksding te zetten en doe dan een upgrade met een oude versie van Windows 10 en voorkom dat het de drivers zal updaten. Ik ben bezig een script te schrijven die deze computer optimaal zal houden voor zijn levenstijd.

Ik hoop dat ik niet zal falen in mijn opdracht, anders is mijn reputatie van alles oplosser naar de vaantjes 😂

6 maart 2023 15:45

De laptop is nu perfect geïnstalleerd. Ik heb weliswaar een oudere versie van Windows 10 moeten gebruiken, maar alles lijkt goed te zijn. Ik heb een script geschreven dat bij update de drivers niet worden veranderd, want dan begint de miserie, je kan het niet terugdraaien.

Ik ga het nu zeer grondig uittesten en dan moet dat ding zo vlug mogelijk van onder mijn ogen, was me dat een ramptoestel 😆

Maar wat kan je verlangen van een stukje voorvaderse antiek, maar soit, al mijn moeite is niet voor niets geweest en heb er veel uit kunnen leren. 

6 maart 2023 17:15

The End 😊 De computer werkt nu perfect met Windows 10. Alle updates werken, uitgezonderd voor de beeldkaarten, want de updates hiervoor geven extreme problemen.

Het was een koppig beestje, maar ik ben nog koppiger. Snel opgeven is niet mijn ding, ik sterf liever dan te falen met zoiets.

Nu hopen dat ze daar niet zoals voorheen Norton Antivirus opzetten, dan is de boel op de kortste tijd weer verprutst. Ik raad ze de standaard Windows 10 beveiliging aan met als extra MalwareBytes Antimalware, dan zitten ze beter beveiligd dan die Norton troep.

Dat ding heeft het lang volgehouden, van 2011 tot nu. De harddisk en ram geheugen die hebben uiteindelijk begeven, maar de rest lijkt me allemaal nog in orde. Ik heb alle hardware grondig nagekeken en als ze daar niet veel aan prutsen, kan dit ding nog een tijdje mee.


 



Dit wordt niet meer vervolgd!

 

Chris de professor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Galvo Fiber Laser

Mijn beste investering ooit, een GALVO FIBER LASER. Voor ik enkele van mijn beginnende experimentjes met deze machine zal tonen, eerst een w...