11 maart 2023

Project RGB LED Matrix

 Project RGB LED Matrix

Dit project zal niet gemakkelijk zijn omdat ik totaal geen ervaring heb bij het aansturen van zo'n 4096 RGB LED Matrix. Het werkt totaal anders dan de Matrixen die ik gewoon ben. Eerst alles solderen en monteren en daarna komt het programmeerwerk.

Wat ik daar wil mee maken, daar ben ik er nog niet aan uit, heb verschillende ideeën, maar door de complexiteit hiervan moet ik uitzoeken welk idee haalbaar is.

Deze blog wordt regelmatig aangevuld en je zult kunnen lezen of ik zal slagen of falen. Ik hoop alvast op het eerste. Ik heb al de nodige opzoekingen gedaan en ik kan alvast vertellen dat dit niet zo simpel is.

Dit zijn de basis onderdelen waarmee ik het project zal starten 🠯

Update 11 maart 2023 - 10:40

Het Adafruit matrixbordje heb ik gesoldeerd. Door de pijn ging het wat moeizaam, maar is me gelukt. Mijn ongeneeslijke ziekte zit me soms in de weg om alles vlot en perfect te doen, maar ik plooi niet 😉 Klik hieronder op het filmpje 🠯


 Update 11 maart 2023 - 11:25

De drivers geïnstalleerd, maar de demo draait niet zoals het moet, dus uitvlooien wat er fout is, zie het filmpje, op het einde de demo 🠯

 Update 11 maart 2023 - 12:05

De code aangepast voor mijn display, er zijn diverse soorten en ieder model heeft zo zijn instellingen. Het is wat verwarrend, maar ik kan de demo laten lopen. Zoals ik eerder had aangehaald, het is niet simpel en zal nog veel moeten leren voor ik zelf een project met deze Matrix zal kunnen maken, maar het zit er goed uit, maar via de camera zijn de kleuren niet optimaal, ik zie mooie heldere kleuren zonder enige storing. Zie het filmpje 🠯


 Update 11 maart 2023 - 20:19

Ik heb al gevloekt, het is serieus ingewikkeld. Tegen dat ik al de instructies zal kennen, denk ik dat we al aan Kerstmis zullen zitten. Nu is het me gelukt om op deze LED Matrix mijn foto te zetten. Beetje bij beetje kom ik er wel. Studeren tot ik erbij neerval.

Update 12 maart 2023 - 12:20

Ik begin dit systeem goed te kennen, het is veel studeerwerk maar het lukt al aardig. Gelukkig kon ik al redelijk goed programmeren in C++ en zo een voorsprong heb. Ik had eerst in Python geprobeerd, maar dat ligt me niet meer, hoewel ik vroeger vrijwel alles in Python had geprogrammeerd. Nu heb ik de gegevens van Twitter in kunnen verwerken, zodat ik zie hoeveel volgers ik heb. Dit is als test, want ik zal met dit Matrixpaneel iets veel nuttiger maken. Maar het is zondag vandaag en ruim de boel op en ga ontspannen een filmpje kijken.

Morgen doe ik eerst wat verder aan de montage, zodat alles mooi aan elkaar vast zal zitten, nu is het een rommeltje.

Update 13 maart 2023 - 18:25

Vandaag het één en het ander geprogrammeerd en alles lijkt goed te gaan. Hier en daar wel een foutje, maar dat haal ik er wel uit. Ik heb ondertussen voetjes en houder voor de Raspberry Pi geprint en al de bedrading zo netjes mogelijk gemonteerd. Ook een extra knop gemaakt om dit paneel op de correcte manier te kunnen afsluiten.

Hier nieuwe foto's van achterzijde en voorzijde.


Zoals je kunt zien op de onderste foto, dan kan je al weten welke weg ik zal opgaan. Dit doe ik enkel om alles te kunnen leren, dat paneeltje zal in de toekomst een heel andere bestemming krijgen.

Update 14 maart 2023 - 11:42 

Het eerste project is bijna klaar, het display werkt prima, het wordt een klein spelletjes systeem als leerstof voor mijn komend groot project met deze matrix. Nu ga ik een spelcontroller bouwen met een Pro Micro met Atmega32U4 Processor dat werkt op dit systeem. Alsook zal ik een kastje ontwerpen en printen met de benodigde knoppen.


Nog een klein beetje programmeren en dan grondig testen. Het eindresultaat zal ik filmen. 

 Update 14 maart 2023 - 17:55

Niet veel gedaan vandaag, ik had weer pijnaanvallen en moest plat gaan liggen. Maar heb alsnog gewerkt aan de controller. Beetje bij beetje komt het wel in orde 😌

In dit filmpje verzaag ik op een klungelachtige manier het Vero bord en soldeer de tactische knoppen en stel mijn  3D ontwerp van de behuizing van de controller voor. 

Update 15 maart 2023 - 11:50

Project slaat wat tegen. Door een pijnscheut liet ik de nieuw gemaakte controller uit mijn handen vallen en verloor mijn evenwicht en kwam er met mijn voet op te staan. Kastje gebroken en heb het verder moeten afbreken, ik had het goed dichtgekleefd. Nu een nieuw doosje printen en voorzichtiger zijn... 

Vandaag heb ik last van de wet van Murphy, alles slaat zowat tegen...

Update 15 maart 2023 - 15:52

Het is zo goed als af en heb veel geleerd en dat was de bedoeling. Ik heb beide manieren van programmeertalen getest Python en C++, C++ lag me het best, dus hiermee ben ik verder gegaan. Het zijn geen gemakkelijke panelen om te programmeren, gewone RGB Matrixen met WS2812b zijn veel gemakkelijker. Maar ik heb het nu goed onder de vingers en kan nu verder programmeren. Dit ga ik afbreken nadat ik eerst enkele demonstraties aan vrienden zal geven en dan begin ik hiermee een speciaal meettoestel te bouwen.

Het was een leuke bezigheid, maar heb ook wel ferm gevloekt op sommige momenten. De spelcontroller krijg ik niet goed werkend, ondanks alle code juist is. Er zal ergens een verborgen conflict zitten, maar ik heb nu andere zaken aan mijn hoofd en dit is niet belangrijk. Deze 4096 led's bevattende Matrix was de hoofdzaak om deze werkend te krijgen. 

Hieronder een korte demo. Helaas is de kwaliteit van het filmpje slecht en had geen zin om het opnieuw te maken. In het echt zijn de kleuren mooi scherp en helder. Let niet op mijn stotteren in het filmpje, ik zit verdomd weer met veel pijn. De medicijnen slaan niet goed aan.

Ik hoop dat ik jullie interesse heb gewekt om ook eens zo'n Matrix uit te proberen en zal graag jullie ondervindingen aanhoren.

Panelen zijn verkrijgbaar bij Adafruit:  https://www.adafruit.com/product/4732

De controller heb ik gekocht bij Kiwi-Elektronics: https://www.kiwi-electronics.com/en/adafruit-rgb-matrix-hat-plus-rtc-for-raspberry-pi-mini-kit-1650

En ik heb een Raspberry Pi gebruikt die ik nog in stock had. En als voeding heb ik een ruisvrije 12V-6A benuttigd.

 

 THE END


Chris de professor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Galvo Fiber Laser

Mijn beste investering ooit, een GALVO FIBER LASER. Voor ik enkele van mijn beginnende experimentjes met deze machine zal tonen, eerst een w...