01 juni 2023

Het geheim van mijn medicijn

Lang heb ik getwijfeld om dit openbaar te maken, het geheim van mijn medicijn.

Het begon allemaal in 1992, toen ik op een rommelmarkt een oude boek vond. Het was in oud Latijn geschreven. Ik heb dat boek voor 100 Belgische frank gekocht, al was het heel erg beschadigd en ontbraken pagina’s. Het papier leek op perkament en de tekst was met de hand geschreven met sierlijke leesbare letters. Er stonden afbeeldingen in van planten. Ondanks de slechte staat was ik gefascineerd om te weten wat er geschreven stond.

Ik ben dan bibliotheken beginnen aflopen, toen hadden we nog geen internet, en heb enkele boeken gevonden die me konden helpen met de vertaling. Ik ben daar weken mee bezig geweest. Helaas ontbraken er te veel pagina’s, maar heb toch een interessant deel van de tekst kunnen vertalen.

Het boek was door een Alchemist geschreven tussen de 10de en 13de eeuw. Het was geen bekende figuur, want ik vind over hem niets terug, de naam die in het boek vermeld stond was Darius.

Volgens de omschrijving zou dit recept dienen om je leven te verlengen. Het was een middel op basis van een distillaat en een 8 tal andere ingrediënten. Veel van die kruiden vond ik niet terug in andere boeken, toen was dit de enige informatiebron.

Ik heb gans het recept vertaald en opgeborgen en dacht er niet meer aan, tot enkele jaren terug dat ik het schriftje terug vond tussen mijn oude papieren. Helaas door mijn echtscheidingen ben ik het originele boek kwijt, mijn ex had veel van mijn gerief weggegooid tijdens de vechtscheiding.

Aan de hand van wat ik genoteerd had destijds, ben ik beginnen te zoeken op het internet en heb de meeste kruiden die in het boek waren besproken, teruggevonden. Ook het recept van dat distillaat heb ik kunnen achterhalen en dit bleek een voorloper van GIN te zijn.

Ik ben ermee aan het experimenteren gegaan en had een drank gemaakt, die ik het medicijn noemde. Ik heb daar mijn eigen draai aan gegeven, want het was mijn smaak niet.

Toen het medicijn klaar was, dronk ik iedere dag daar 2 glazen van aangelengd met tonicwater (Sweppes Light). Ik voelde me vitaler worden. Gans mijn leven heb ik gezondheidsproblemen gehad en door mijn medicijn was ik minder ziek. Maar dan viel me iets op, mijn haar groeide veel sneller, ik was kalend, van voor had ik maar wat dons en had een maancirkel bovenaan van een 8-tal centimeter. Die maancirkel verdween en dat dons werd weer echt haar.

Of dit echt iets te maken had door die samenstelling, weet ik niet, maar dan zou het echt heel erg toevallig zijn dat mijn haar opnieuw groeide. Ik ben er wel gelukkig mee. Gans mijn familie langs vaders zijde waren allemaal kaal of heel erg kalend, en ik ben nu een uitzondering.

Mijn medicijn is niet voor echte medische toepassingen te gebruiken, maar als een lekkere cocktail. En als je daar een voordeel mee doet zoals bij mijn haar, is dit extra meegenomen. Let op, dit is een alcoholische drank en het kan andere schade toebrengen aan je organen.

Hier het recept:

  • Een fles London Dry Gin van 40%
  • 20 kardemom zaadjes
  • 5 zwarte peperbolletjes
  • een mespuntje oregano
  • een salieblaadje
  • 10 jenerverbesjes
  • enkele fenegriek korreltjes
  • een takje Chinese taxillus
  • een stuk gemberwortel
  • 1 citroengras stengel

Bereiding:

Plet de kardemom, zwarte peperbolletjes, jeneverbesjes, fenegriek in een vijzel, het moet niet fijn zijn. Voeg dit en al de rest van de ingrediënten in een grote weckpot of een goed afsluitbare bokaal en overgiet het met 70cl Gin. Laat dit op een donkere en koele plaats minimaal 14 dagen trekken.

Je kan daar ook vruchten aan toevoegen en mee laten trekken. Het is heerlijk met verse aardbeien, passievrucht, pruimen of mango.

Nadat het getrokken is, filter het door een zeef en doe al de ingrediënten terug in de bokaal en overgiet het weer met GIN, zo kan je tot 3x opnieuw aanmaken met dezelfde ingrediënten.

Het vloeistof wat je hebt gezeefd, meng je één derde met 70 cl Gin en je kan per keer 3 flessen medicijn maken.

Je kan dit dan puur drinken of er een Gin Tonic mee maken, dat is volgens jouw smaak.

Geniet van deze cocktail met mate. 

 

Dit recept mag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden, alsook mag daar het label MEDISCH niet opgekleefd worden!

Chris de professor 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Galvo Fiber Laser

Mijn beste investering ooit, een GALVO FIBER LASER. Voor ik enkele van mijn beginnende experimentjes met deze machine zal tonen, eerst een w...