22 augustus 2023

Oost-Vancouver - Canada

Maandag 21 augustus 2023 kreeg ik bezoek van een vriend die om de 2 jaar een grote vakantiereis maakt. Eind deze week vertrekt hij naar Japan. Hij kwam me vragen of hij voor mij iets moest uitkijken en misschien meebrengen. Ik heb mijn oog laten vallen op enkele goedkope elektronische gadgets die enkel in Japan verkrijgbaar zijn en heb een lijstje gegeven.

Terwijl hij hier was, vroeg ik hem naar één van zijn vorige reizen, naar Canada, Vancouver. Hij begon er direct over te vertellen dat dit één van de mooiste steden was die hij had bezocht en dat was in 2017. Hij had zijn laptop bij en toonde mij foto’s. Het was daar inderdaad mooi, maar niet zoals ik het ken van op het internet. Toen ik hem enkele filmpjes liet zien hoe het er daar nu aan toe gaat, was hij erg geschrokken. Op die plaats waar ik het hem liet zien, zat hij op hotel. Hij herkende het vrijwel niet meer. Alles is daar verloederd.

Op het einde van deze blog zijn verslag over Oost-Vancouver van zijn vakantie in 2017.

Meer en meer grootsteden komen in verval door slecht bestuur, de negatieve evolutie gaat snel. Drugs en andere criminaliteit springen uit zijn voegen. Al die regeringen zijn bezig met inmengingen van oorlogen die niet van hen zijn, zoals Oekraïne en nu recent, Niger. Massa’s geld wordt gedoneerd om die oorlogen te voederen, maar geld om dichtbij te besteden is er niet. Er is geen geld om nieuwe gevangenissen te bouwen, hierdoor zijn de strafmaten voor criminaliteit ondermaats en de rechters kunnen niet anders dan lichtere straffen opleggen. Zo wordt er een gevoel van straffeloosheid gecreëerd.

Ondanks dat Oost-Vancouver een grote mengeling is van migranten, leefden ze in harmonie met elkaar. Toen mijn vriend daar in 2017 op vakantie was, zag hij helemaal geen criminaliteit, geen daklozen en drugaddicten op straat.

Hoe lang zullen ze dit nog op zijn beloop laten? De eerzame burgers voelen zich niet meer veilig en worden meegesleurd in deze verloedering. Met het weinige wat de overheid proberen te doen, blijft het dweilen met de kraan open. Activisten doen alles voor het klimaat, ze willen dat de overheid meer geld investeren om een onmogelijke wijziging in het huidig weerklimaat te bekomen. De activisten kunnen beter opkomen voor de minderbedeelden en tegen de verloedering van de steden, dan druk te maken over iets wat de media hun wijsmaken.

Zelf kan ik er over praten, maar helaas op mezelf zal er niets veranderen, maar ik breng het onder aandacht en hoop dat de juiste personen gaan beseffen dat de maat vol is en er dringend iets aan moet gebeuren.

Op 5 jaar tijd is het volledig omgeslagen en ik kan het best aantonen aan de hand van een filmpje.


Hier een beschrijving hoe mijn vriend zich Oost-Vancouver herinnerde:

Oost-Vancouver, is een diverse en levendige wijk gelegen in het oostelijke deel van Vancouver, British Columbia, Canada. Het staat bekend om zijn unieke karakter, rijke culturele diversiteit en een mix van woon-, commerciële en industriële wijken.

Oost-Vancouver wordt begrensd door de Burrard Inlet in het noorden, de Fraser River in het zuiden, Burnaby in het oosten en het stadscentrum in het westen. Het omvat verschillende buurten, elk met zijn eigen karakter.

Een van de kenmerkende eigenschappen van Oost-Vancouver is zijn culturele en etnische diversiteit. Het herbergt een breed scala aan gemeenschappen, waaronder Chinees, Filipijns, Vietnamees, Italiaans, Oekraïens en vele anderen. Deze diversiteit wordt weerspiegeld in de restaurants, winkels en culturele evenementen in de omgeving.

Oost-Vancouver bestaat uit verschillende buurten, waaronder Commercial Drive, Grandview-Woodland, Renfrew-Collingwood, Hastings-Sunrise en Kensington-Cedar Cottage, onder anderen. Elke buurt heeft zijn eigen unieke charme en voorzieningen.

"The Drive," is Commercial Drive een van de bekendste straten in Oost-Vancouver. Het staat bekend om zijn eclectische mix van winkels, cafés, restaurants en culturele evenementen. Het gebied heeft een bohemien en artistieke sfeer en organiseert evenementen zoals het Vancouver International Film Festival.

Huisvesting in Oost-Vancouver varieert van eengezinswoningen tot appartementen en appartementen. De huizenmarkt kan competitief zijn en sommige buurten hebben te maken gehad met gentrificatie, wat heeft geleid tot stijgende huizenprijzen.

Oost-Vancouver herbergt verschillende parken en recreatiegebieden, waaronder Trout Lake, John Hendry Park en Burnaby Lake Regional Park. Deze groene ruimtes bieden mogelijkheden voor buitenactiviteiten zoals wandelen, fietsen en picknicken.

Oost-Vancouver heeft een bloeiende kunst- en cultuurscene. Het herbergt tal van kunstgalerijen, theaters en muzieklocaties. Het gebied staat bekend om zijn steun aan lokale kunstenaars en creatieve initiatieven.

Veel buurten in Oost-Vancouver hebben actieve gemeenschapsorganisaties en evenementen die lokale betrokkenheid en een gevoel van verbondenheid bevorderen. Hieronder vallen boerenmarkten, straatfestivals en gemeenschapstuinen.

Oost-Vancouver is goed verbonden met de rest van de stad en het Greater Vancouver-gebied via openbaar vervoer, waaronder bussen en het SkyTrain-snelsysteem. Het is ook gemakkelijk bereikbaar met de auto, met belangrijke wegen die door het gebied lopen.

Chris de professor





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Galvo Fiber Laser

Mijn beste investering ooit, een GALVO FIBER LASER. Voor ik enkele van mijn beginnende experimentjes met deze machine zal tonen, eerst een w...