Batterijen van elektrische voertuigen
Elektrische auto's
gebruiken oplaadbare batterijen om de energie op te slaan die de
elektrische motor aandrijft. Het meest gebruikte type batterij in
elektrische auto's is lithium-ion, dat een hoge energiedichtheid en
een lage zelfontladingssnelheid heeft. Andere soorten batterijen die
in elektrische auto's worden gebruikt zijn nikkel-metaalhydride- en
loodaccu's. De energiecapaciteit van een autobatterij wordt gemeten
in kilowattuur (kWh), en de actieradius van een elektrische auto bij
een volledige lading is direct gerelateerd aan de capaciteit van de
batterij.
De ontwikkeling van de batterijtechnologie is
een belangrijke factor in de groei van de elektrische auto-industrie,
aangezien verbeteringen in de energiedichtheid van batterijen en
verlaging van de kosten kunnen leiden tot een grotere actieradius en
een grotere betaalbaarheid voor elektrische auto's.
Naast
energiedichtheid en kosten, zijn andere belangrijke factoren om te
overwegen als het gaat om batterijen voor elektrische
auto's:
Oplaadtijd: Dit verwijst naar hoe lang het
duurt om een batterij tot een bepaald niveau op te laden of volledig
op te laden. Sommige elektrische auto's kunnen in slechts 30 minuten
tot 80% worden opgeladen met behulp van snellaadtechnologie, terwijl
het bij andere auto's enkele uren kan duren om volledig op te
laden.
Levensduur: Dit verwijst naar het aantal
keren dat een batterij kan worden opgeladen en ontladen voordat de
prestaties beginnen af te nemen. De meeste accu's voor elektrische
auto's zijn ontworpen om minstens 8 tot 10 jaar mee te gaan en een
aanzienlijk deel van hun oorspronkelijke capaciteit te
behouden.
Temperatuurbeheer: Extreme temperaturen
kunnen de prestaties en de levensduur van een batterij beïnvloeden,
dus elektrische auto's hebben vaak ingebouwde
temperatuurbeheersystemen om de batterij op een optimale
bedrijfstemperatuur te houden.
Batterijbeheersysteem
(BMS): Dit is een elektronisch systeem dat de ladingstoestand van
de batterij, de temperatuur en andere parameters controleert en
beheert om de veilige en efficiënte werking van de elektrische auto
te garanderen.
In het algemeen blijft de
batterijtechnologie van elektrische auto's verbeteren en evolueren,
waarbij bedrijven en onderzoekers werken aan nieuwe soorten
batterijen, zoals solid-state batterijen en lithium-zwavel
batterijen, die het potentieel hebben om een nog hogere
energiedichtheid en lagere kosten te bieden dan de huidige
lithium-ion batterijen.
Een ander belangrijk
aspect van de batterijtechnologie voor elektrische auto's is de
recycling en verwijdering van gebruikte batterijen. Naarmate het
aantal elektrische auto's op de weg toeneemt, zal ook het aantal
gebruikte batterijen toenemen, en het wordt belangrijk om deze
batterijen op de juiste manier te recyclen of te verwijderen om hun
impact op het milieu te minimaliseren. Veel bedrijven werken aan de
ontwikkeling van recyclingprocessen om waardevolle materialen uit
gebruikte batterijen terug te winnen, zoals lithium, kobalt en
nikkel, die kunnen worden gebruikt om nieuwe batterijen te
maken.
Bovendien wint de second-life toepassing van
gebruikte batterijen voor elektrische voertuigen aan belang, vooral
voor stationaire energieopslagsystemen. Deze accu's kunnen onder meer
worden gebruikt voor netstabilisatie, peak shaving en load
balancing.
De veiligheid van batterijen is een belangrijke
overweging bij elektrische auto's. Lithium-ion batterijen, het meest
gebruikte type batterij in elektrische auto's, kunnen in brand
vliegen of exploderen als ze beschadigd raken of aan extreme
temperaturen worden blootgesteld. Om de veiligheid van elektrische
auto's te garanderen, nemen de fabrikanten een aantal
voorzorgsmaatregelen, zoals het ontwerp van de batterijen om bestand
te zijn tegen botsingen en het inbouwen van veiligheidsvoorzieningen
zoals systemen voor thermisch beheer en batterijbeheersystemen
(BMS).
Het BMS controleert de ladingstoestand van de
batterij, de temperatuur en andere parameters om de veilige en
efficiënte werking van de elektrische auto te garanderen. Het
beschikt ook over veiligheidsmechanismen om de batterij uit te
schakelen in geval van abnormale omstandigheden zoals overladen,
overontladen of te hoge temperatuur.
Fabrikanten van
batterijen moeten ook verschillende veiligheidscertificaten en
-voorschriften doorstaan om de veiligheid van hun batterijen te
garanderen.
Het is ook belangrijk op te merken dat
elektrische auto's minder bewegende delen hebben dan
verbrandingsmotoren, wat betekent dat ze minder dingen hebben die mis
kunnen gaan, waardoor ze over het algemeen veiliger te bedienen
zijn.
Kortom, veiligheid is een belangrijke overweging als
het gaat om elektrische auto's en hun batterijen. Fabrikanten nemen
een aantal voorzorgsmaatregelen om de veiligheid van de batterijen en
de auto's te garanderen, en de batterijen moeten verschillende
veiligheidscertificaten en -voorschriften doorstaan. Elektrische
auto's hebben ook minder bewegende delen dan verbrandingsmotoren,
waardoor ze over het algemeen veiliger te bedienen zijn.
Het milieueffect van
elektrische auto's wordt over het algemeen als minder groot beschouwd
dan dat van traditionele benzine- of dieselauto's. Een van de
belangrijkste redenen hiervoor is dat elektrische auto's geen
uitlaatgassen produceren en dus niet bijdragen tot de
luchtverontreiniging of de uitstoot van broeikasgassen.
De
productie van elektrische auto's en hun batterijen kan echter ook een
aanzienlijk milieueffect hebben, afhankelijk van de gebruikte
materialen en het fabricageproces. De winning van lithium, kobalt en
andere in batterijen gebruikte materialen kan bijvoorbeeld
aanzienlijke milieuschade veroorzaken indien dit niet op verantwoorde
wijze gebeurt. Bovendien kan het fabricageproces van batterijen en
elektrische auto's energie-intensief zijn, wat kan bijdragen tot de
uitstoot van broeikasgassen.
Het milieueffect van
elektrische auto's hangt ook af van de bron van de elektriciteit die
wordt gebruikt om ze op te laden. Als de elektriciteit voor het
opladen van elektrische auto's wordt opgewekt uit hernieuwbare
bronnen zoals zonne- of windenergie, dan zal het totale milieueffect
veel kleiner zijn dan wanneer de elektriciteit wordt opgewekt uit
fossiele brandstoffen zoals kolen of aardgas.
Kortom,
elektrische auto's hebben het potentieel om het milieu minder te
belasten dan traditionele benzine- of dieselauto's, maar het
milieueffect van elektrische auto's hangt af van het soort gebruikte
materialen en het fabricageproces, alsook van de bron van de
elektriciteit die wordt gebruikt om ze op te laden. Het is belangrijk
de hele levenscyclus van elektrische voertuigen, van productie tot
einde levensduur en recycling, in aanmerking te nemen om het
milieueffect te evalueren.
De groei van de
elektrische auto-industrie kan het elektriciteitsnet onder druk
zetten, aangezien meer elektrische auto's op de weg meer
elektriciteit nodig zullen hebben om hun accu's op te laden. Er zijn
echter verschillende manieren om dit probleem aan te pakken:
Smart
Charging: Dit is een techniek waarmee elektrische auto's kunnen
worden opgeladen op momenten dat de vraag naar elektriciteit laag is,
zoals 's nachts. Dit kan helpen om de druk op het elektriciteitsnet
te verminderen.
Hernieuwbare energiebronnen:
Naarmate meer hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie
in het elektriciteitsnet worden geïntegreerd, zal de belasting van
het elektriciteitsnet door elektrische auto's afnemen.
Modernisering
van het netwerk: Het verbeteren van de infrastructuur van het
elektriciteitsnet, zoals het bouwen van nieuwe transmissielijnen en
onderstations, kan ervoor zorgen dat er voldoende capaciteit is om
aan de groeiende vraag naar elektriciteit van elektrische auto's te
voldoen.
Batterijopslag: Systemen voor
batterijopslag kunnen worden gebruikt om overtollige elektriciteit op
te slaan die tijdens perioden van geringe vraag is opgewekt, en deze
vervolgens vrij te geven tijdens perioden van grote vraag. Dit kan de
druk op het elektriciteitsnet helpen verminderen en ervoor zorgen dat
er voldoende elektriciteit is om elektrische auto's op te
laden.
Vehicle to grid (V2G): Met deze technologie
kunnen de accu's van elektrische auto's worden gebruikt als een bron
van energieopslag, waardoor de auto's in feite mobiele accu's worden.
Deze energie kan worden gebruikt om het net te ondersteunen in tijden
van grote vraag, of worden teruggeleverd aan het net in tijden van
geringe vraag, waardoor de druk op het elektriciteitsnet wordt
verminderd.
De batterijtechnologie zal naar verwachting
blijven verbeteren, waarbij onderzoekers en bedrijven werken aan
nieuwe soorten batterijen, zoals solid-state batterijen, die het
potentieel hebben om een hogere energiedichtheid en een langere
levensduur te bieden dan de huidige lithium-ionbatterijen. Naarmate
de batterijtechnologie verbetert, zullen de actieradius en de
betaalbaarheid van elektrische auto's naar verwachting ook
verbeteren.
Er zal ook een toenemende vraag zijn naar
oplaadinfrastructuur, zowel thuis als op openbare plaatsen, om het
groeiende aantal elektrische auto's op de weg te ondersteunen.
Overheden over de hele wereld zullen naar verwachting ook beleid
blijven voeren om de invoering van elektrische auto's te bevorderen,
zoals financiële prikkels, regelgeving inzake voertuigemissies en
regelgeving ter bevordering van de installatie van
oplaadinfrastructuur.
Aangezien de markt voor elektrische
auto's blijft groeien, wordt bovendien verwacht dat meer
autofabrikanten de markt zullen betreden en dat de concurrentie zal
toenemen, wat zou kunnen leiden tot een verdere verlaging van de
kosten en een grotere beschikbaarheid van elektrische
auto's.
Algemeen wordt verwacht dat de elektrische
auto-industrie in de nabije toekomst zal blijven groeien, dankzij de
vooruitgang in de batterijtechnologie, de stijgende consumentenvraag
en het overheidsbeleid om de invoering van elektrische auto's te
bevorderen.
Chris de professor
Extra informatie over de Lithium-ionbatterijen:
Lithium-ionbatterijen voor elektrische auto's worden gewoonlijk gemaakt door een aantal afzonderlijke batterijcellen samen te voegen tot een groter batterijpak. De afzonderlijke cellen worden gemaakt door een laag lithiumkobaltoxide (LiCoO2), lithiummangaanoxide (LiMn2O4) of lithiumijzerfosfaat (LiFePO4) te sandwichen tussen twee elektroden van lithiumkobaltoxide (LiCoO2), lithiummangaanoxide (LiMn2O4) of lithiumijzerfosfaat (LiFePO4) en een poreuze separator. De elektroden worden geplaatst in een cilindrische of rechthoekige behuizing, bekend als een bus, die vervolgens wordt gevuld met een elektrolytoplossing. Deze afzonderlijke cellen worden vervolgens in serie en parallel geschakeld om een groter accupakket te vormen dat de gewenste spanning en capaciteit voor het elektrische voertuig levert.
De cellen worden gemaakt door eerst het actieve materiaal (LiCoO2,
LiMn2O4, of LiFePO4) te mengen met een geleidend materiaal zoals
koolstof, en dan het mengsel aan te brengen op het oppervlak van de
elektrode in een proces dat coating wordt genoemd. De beklede
elektroden worden vervolgens in een kalander- of walspers geplaatst,
waar ze tot een bepaalde dikte en dichtheid worden geperst.
Vervolgens worden de elektroden in de gewenste vorm en grootte
gesneden.
Zodra de elektroden zijn gemaakt, worden zij
samen met de poreuze separator in het blik geplaatst. De separator is
een microporeus membraan dat voorkomt dat de twee elektroden met
elkaar in contact komen, maar dat de elektrolytoplossing doorlaat.
Het blik wordt vervolgens afgesloten en gevuld met de
elektrolytoplossing, die gewoonlijk bestaat uit een lithiumzout
opgelost in een organisch oplosmiddel.
Nadat de cellen
zijn geassembleerd, worden ze in serie en parallel geschakeld om een
groter accupakket te vormen. De cellen worden in serie geschakeld om
de spanning te verhogen, en parallel om de capaciteit te verhogen.
Het pakket wordt vervolgens in een beschermende behuizing geplaatst,
die ontworpen is om schade aan de cellen te voorkomen en een veilige
en betrouwbare verbinding met het elektrische systeem van het
voertuig tot stand te brengen.
Ten slotte wordt het
batterijpakket onderworpen aan een reeks tests om ervoor te zorgen
dat het aan de gewenste specificaties voldoet. Deze tests omvatten
capaciteitstests, levensduurtests en thermische tests. Zodra het
batterijpakket veilig en betrouwbaar is bevonden, is het klaar om in
een elektrisch voertuig te worden geïnstalleerd.
Het in batterijen gebruikte lithium is grotendeels afkomstig uit
Chili, Argentinië en Australië, kobalt uit de Democratische
Republiek Congo, nikkel en mangaan uit Rusland, China, Brazilië,
Zuid-Afrika en Australië, en grafiet uit China.
Vermeldenswaard
is dat de winning en verwerking van deze grondstoffen negatieve
ecologische en sociale gevolgen kan hebben, en het is belangrijk
ervoor te zorgen dat zij op verantwoorde en duurzame wijze worden
verkregen.
Chris de professor
Geen opmerkingen:
Een reactie posten